P5 Natuur, klimaat en Mobiliteit

Belangrijkste resultaten

Wat gaan we daarvoor doen ?

Belangrijkste resultaten 2023

Doelstelling 1.1: Digitaal Nachtregister
Doelstelling 1.2: Druktemonitor/ruimtemonitor
Doelstelling 1.3: Meerjarenprogramma 2.0 van Duin Horst & Weide 2022-2026
Doelstelling 1.4: Herstel kwaliteit en beter leefbaar maken van de historische buitenplaatsen
Doelstelling 1.5: Actieplan geluid
Doelstelling 1.6: Nota bodembeheer
Doelstelling 1.7: Schone gemeentewerf
Doelstelling 1.8: Verbeterde luchtkwaliteit en teruggedrongen geluidhinder
Doelstelling 2.1: Strandvisie 'Wassenaar familiestrand 2030'
Doelstelling 2.2: Kwaliteitskeurmerk Blauwe Vlag
Doelstelling 2.3: Applicatie Chainels
Doelstelling 3.1: Beheervisie en Integraal beheerplan openbare ruimte
Doelstelling 4.1: Lokale Energiestrategie 2.0
Doelstelling 4.2: Buurtuitvoeringsplannen warmtetransitie (isolatie)
Doelstelling 4.3: Verhoogde dorpsbetrokkenheid verduurzaming
Doelstelling 4.4: RES 2.0
Doelstelling 4.5: Advisering scholen, bedrijven, maatschappelijk vastgoed bij verduurzaming
Doelstelling 4.6: Advisering verzwaring elektranet
Doelstelling 4.7: Maatregelen klimaatadaptatie in beeld brengen en uitvoeren
Doelstelling 4.8: Klimaatstresstest
Doelstelling 5.1: Zijbelading huisvuilauto's
Doelstelling 5.2: Vermindering hoeveelheid restafval
Doelstelling 6.1: Versnelde invoering 30 km/uur
Doelstelling 6.2: Afgenomen sluipverkeer, en ingevoerde venstertijden vrachtverkeer
Doelstelling 6.3: Vervangen snelheidsmeters/-displays
Doelstelling 6.4: Verbeterde verkeersveiligheid rond scholen
Doelstelling 6.5: Verbeterde algehele verkeersveiligheid
Doelstelling 6.6: Openbare laadpalen elektrische fietsen
Doelstelling 6.7: Geactualiseerd parkeerbeleid

Toelichting

Doelstelling 1.1 : Het digitaal nachtregister brengt de herkomst van de bezoeker in kaart en registreert de verblijfsduur en de reden van bezoek. Daarmee kunnen we anticiperen op drukke periodes en minder drukke periodes benutten. Daarnaast genereert het betrouwbare en transparante data (ook relatie met toeristenbelasting) en maken de actuele en gedetailleerde data het mogelijk om trends te duiden, prognoses te maken en (gemeentelijk) beleid te bepalen.

Doelstelling 1.2 : Met de ruimtemonitor willen wij inzicht in actuele bezoekersstromen krijgen met als resultaat het bewerkstelligen van een significante spreiding van bezoekers in tijd en ruimte. Hiermee willen we de druk op kwetsbare gebieden verminderen en bezoekers verleiden naar plekken waar ze in economische en maatschappelijke zin bijdragen aan de versterking van voorzieningen.

Doelstelling 1.3 : In 2023 is de samenwerking binnen het Nationaal Park Hollandse Duinen (NPHD) versterkt door de gezamenlijk ambities met de Landschapstafel Duin Horst en Weide op te nemen in het Meerjarenplan DHW 2.0 voor de periode 2022-2026. Naast de aandacht voor de natuur, het cultuurlandschap en de recreatie is de scope verder verbreed naar de actuele opgave als het gaat om de verstedelijkingsdruk, klimaat- en landbouwtransitie en circulaire economie. Het vitaal en authentiek, maar ook beleefbaar en toegankelijk houden van het bijzondere cultuurlandschap, zijn centrale thema’s in projecten als 'Landgoederen Verbinden' en 'De Poort naar de Hollandse Duinen'.

Doelstelling 1.4 : Ook in 2023 wordt doorgegaan met het herstel van de historische buitenplaatsen in de landgoederenzone. Dat geldt in de eerste plaats voor het parkherstel van 'Rust en Vreugd', waar de historische structuur en aanleg van het park beter herkenbaar wordt gemaakt met respect voor de aanwezig natuurwaarden. De planvorming en het herstel van het park 'De Wittenburg' vinden plaats in samenhang met plannen die de eigenaar van het gelijknamige kasteel heeft voor de kwaliteitsverbetering van zijn parkgedeelte. Om de bestaande kwaliteiten van de reeds herstelde parken te borgen worden voor 'De Paauw' en 'Backershagen' beheerplannen opgesteld.

Doelstelling 1.5 : In 2023 moet een nieuw 'Actieplan geluid' worden opgesteld. Dit actieplan moet door iedere gemeenten om de vijf jaar worden opgesteld volgens de 'Europese richtlijn omgevingslawaai' en de 'Wet milieuhinder'. Het doel hiervan is in kaart te brengen welke maatregelen de gemeente Wassenaar tussen 2023 en 2028 gaat nemen om geluidhinder door wegverkeerslawaai te voorkomen en om hier middelen voor beschikbaar te stellen.

Doelstelling 1.6 : Om te voldoen aan de eisen vanuit de 'Wet bodembescherming' moeten gemeenten iedere vijf jaar een 'Nota bodembeheer' vaststellen. Het doel van deze nota is om gemeentelijk beleid over bodemkwaliteit en grondverzet vast te leggen.

Doelstelling 1.7 : De bodem onder de gemeentewerf aan de Johan de Wittstraat 45 is vervuild vanwege een voormalige gasfabriek. Alhoewel er geen acuut gevaar is en de vervuiling zich niet verplaatst, is een schone bodem in bebouwd gebied wenselijk als onderdeel van een schone en veilige leefomgeving, ook met het oog op toekomstige ontwikkelingen en graafwerkzaamheden. Voor sanering is in begrotingsjaar 2024 € 1 miljoen opgenomen, ten laste van de algemene reserve.

Doelstelling 1.8 : Luchtkwaliteit en geluidhinder vragen extra aandacht vanuit de Wassenaarse bevolking. Met enige regelmaat zijn er in dit kader vragen en meldingen over vliegtuigen, evenementen, houtstook en verkeer. Om de ervaren hinder te voorkomen wordt op verschillende manieren geacteerd.

Doelstelling 2.1 : In verband met het aflopen van de pachtovereenkomst van Staatsbosbeheer in 2025 en de strandexploitanten in 2027 dient er een visie te komen.

Doelstelling 2.2 : Om de Wassenaarse Slag als aantrekkelijk en duurzaam strand onder de aandacht te brengen, vindt de uitreiking van het kwaliteitskeurmerk in 2023 in Wassenaar plaats.

Doelstelling 2.3 : Om op een minder arbeidsintensieve wijze een betrokken, effectieve en toekomstbestendige community te houden is het belangrijk om gebruik te gaan maken van 'Chainels'. Deze applicatie ondersteunt de bedrijfscontactfunctionarissen in de interactie met en tussen de ondernemers. (Zie ook Programma 3, doelstelling 1: Het contact met onze gemeente, of dat fysiek is of digitaal, is laagdrempelig, makkelijk en snel. Dat vergt voldoende ambtelijke capaciteit en aandacht van de organisatie).

Doelstelling 3.1 : Ter vervanging van deze beheerplannen zal er in 2023 een 'Integraal Beheerplan Openbare Ruimte' (IBOR-plan) ter vaststelling aan de raad worden aangeboden. Hierbij is het van belang dat we de leefomgeving kwalitatief in stand houden en we de biodiversiteit stimuleren. In het opstellen van de beheervisie wordt ook uitgezocht, welke middelen nodig zijn om de leefomgeving op A-niveau (op basis van CROW-beeldkwaliteit) te onderhouden. Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de 'Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen'.

Doelstelling 4.1 : Om het energie-uitvoeringsbeleid voor de komende vier jaar te verankeren in de organisatie is een actualisatie nodig van de huidige Lokale Energiestrategie (LES). In het plan wordt uitgebreid ingegaan op de programmatische doelen en aanpak voor een CO 2 -neutraal Wassenaar in 2050.

Doelstelling 4.2 : In de transitievisie warmte (TVW, november 2021) staan doelstellingen vastgelegd om als Wassenaar over te gaan op duurzame (CO 2 -neutrale) verwarming. De uitvoering hiervan bevat een buurtgerichte aanpak voor betere isolatie. Doel voor 2023 is dat de eerste 30% van de buurten een aanpak heeft die bewoners kunnen uitvoeren.

Doelstelling 4.3 : We informeren, stimuleren en faciliteren inwoners nadrukkelijk om samen uitvoering te geven aan de verduurzaming van ons dorp. De 'Klimaattafel' is hiervoor een beproefd platform binnen de gemeente Wassenaar. Inzet voor 2023 is het verhogen van de betrokkenheid en uitbreiding van het netwerk.

Doelstelling 4.4 : Regionaal dienen de afspraken te worden gemaakt over hoe de invulling voor gemeente-overstijgende vraagstukken plaatsvindt. Vaststelling van de RES 2.0 is het vervolg op de RES 1.0 uit 2021.

Doelstelling 4.5 : Scholen en maatschappelijk vastgoed kunnen vanaf eind 2022 in aanmerking komen voor een subsidie. De gemeente kan adviseren bij het aanvragen. Zie ook programma 4.

Doelstelling 4.6 : Uit de transitievisie warmte en blijkens planologische uitvragen van Alliander volgen een grotere elektravraag, -productie en -verbruik. Het net kan dit nu niet aan en dient verzwaard te worden. Alliander voert deze verzwaring uit, in overleg met en met advies van de gemeente.

Doelstelling 4.7 : Klimaatadaptatie gaat in de kern over het voorbereiden op het extremere weer dat klimaatverandering met zich meebrengt. Extremer weer kan niet alleen schade opleveren aan huizen door overstroming en wateroverlast, maar ook aan de gezondheid van mens en natuur door hitte en droogte.
Klimaatadaptieve maatregelen kunnen het beste worden toegepast bij (her)inrichtingsprojecten. Omdat er momenteel geen beleid is voor het toepassen van klimaatadaptieve maatregelen, bekijken we in de komende jaren per project waar maatregelen nodig, mogelijk en nuttig zijn. Vergroenen en ontstenen van de leefomgeving maken deel uit van de klimaatadaptieve maatregelen binnen dit beleid.

Doelstelling 4.8 : Het 'Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie' (DPRA) stelt ambities op voor klimaatadaptatie in Nederland. De klimaatstresstest is één van de zeven ambities van het DPRA. Elke gemeente is verplicht de klimaatstresstest uit te voeren. Het doel van deze test is om de invloeden van extremer weer in kaart te brengen om zo te zien waar probleemgebieden ontstaan. Ook de specifieke plekken die gevoeliger zijn voor extremer weer worden aangegeven. Bijvoorbeeld plekken met vegetatie die niet tegen droogte kan en plekken waar veel niet-zelfredzame mensen wonen. Tezamen moet dit een volledig beeld geven van welke plekken het meest baat hebben bij welke klimaatadaptieve maatregelen. Met de resultaten van de stresstest wordt vervolgens een risicodialoog gevoerd, waarna een gedragen uitvoeringsagenda wordt opgesteld.

Doelstelling 5.1 : Met het invoeren van zijbelading van de huisvuilauto's is er een medewerker minder nodig om het afval in te zamelen. Hierdoor dalen de personeelskosten. Door deze manier van inzamelen kan meer afval per ronde ingezameld worden.

Doelstelling 5.2 : De Nederlandse overheid wil in 2025 naar maximaal 30 kilo restafval per persoon per jaar. In Wassenaar is dat op dit moment 214 kilo per persoon. Om een stap in de goede richting te maken, gaan we onder meer inzetten op gedragsverandering.

Doelstelling 6.1 : Er wordt gewerkt aan het 'Wegcategoriseringsplan'. Op diverse wegen waar nu nog een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt, wordt de maximumsnelheid 30 km/uur. Op andere wegen geldt al een maximumsnelheid van 30 km/uur, maar zijn deze nog niet ingericht als 30 km/uur zone.

Doelstelling 6.2 : We onderzoeken welke technische middelen we kunnen inzetten om sluipverkeer significant te verminderen. Om de verkeersveiligheid - met name voor schoolgaande kinderen - te vergroten en de drukte tijdens spitsuren te laten afnemen, willen wij venstertijden invoeren voor vrachtverkeer.

Doelstelling 6.3 : We hebben vijf snelheidsdisplays (smileys) waarmee we automobilisten attenderen op hun snelheid. Deze displays voldoen echter niet meer en daarom willen we ze vervangen door nieuwe.
Om niet afhankelijk te zijn van een extern bureau voor het uitvoeren van verkeerstellingen én om klachten en verzoeken sneller af te kunnen handelen, willen we twee eigen radartellers aanschaffen.

Doelstelling 6.4 : In de afgelopen jaren is al een aantal infrastructurele maatregelen rondom scholen getroffen om de schoolomgeving veiliger te maken. In het kader van het realisatieplan verkeer wordt in overleg met de scholen onderzocht waar nog meer behoefte naar is op het gebied van verkeerseducatie of het realiseren van fysieke en infrastructurele maatregelen.

Doelstelling 6.5 : Wij zetten in op het verminderen van de interne autoverplaatsingen in Wassenaar en het verbeteren van de verkeersveiligheid voor de langzame verkeersdeelnemer. De gedragsverandering op dit gebied willen we bereiken door:

  • Publiekscampagne promotie fiets, OV en voetgangers
  • Werkgeversaanpak mobiliteitstransitie
  • Minder vrachtverkeer in Wassenaar
  • Afspraken mobiliteitsbeleid Duinrell tijdens speciale dagen
  • Publiekscampagne bezoekers Wassenaar
  • Verhoging aantal fietsparkeerplaatsen
  • Verbeteren fietsveilig gedrag
  • Verkeersveiligheid rondom scholen verbeteren
  • Realiseren duurzaam mobiliteitsbeleid gemeente intern
  • Realisatie fietsveiligheidsplan

Doelstelling 6.6 : Op doorgaande fietsroutes plaatsen we laadpalen. Om hier ervaring mee op te doen willen we twee laadpalen aanschaffen die volledig autonoom op zonne-energie werken.

Doelstelling 6.7 : Het parkeerbeleid dat de gemeente Wassenaar kent is gedateerd. Dit leidt tot steeds meer knelpunten. We gaan daarom nieuw parkeerbeleid opstellen.

Evaluatie bestaand beleid en actualiseren/herijken beleid

  • Evaluatie 'Groen- en watervisie 2015-2019' en actualiseren programma
  • Evaluatie 'Bomenvisie en groene waardenkaart 2018' en actualiseren programma (opnemen in viewer monumentenkaart)
    • Ecologisch netwerk op kaart (aanleiding bijenlandschap Zuid-Holland)
    • Natuurwaardenkaart Natura2000 en natuurnetwerk Nederland
    • Kansenkaart biodiversiteitsherstel: Natuur, Landbouw en Openbare ruimte (o.b.v. toolbox)
    • Landgoederenzone (Backershagen, De Paauw, Rust en Vreugd, Wittenburg)
    • Leidraad flora en fauna (in kader van Natuurbeschermingswet)
  • Evaluatie en herijken beleidsregels zelfbeheer en adoptie (in kader van beheervisie)
  • Opstellen jachtbeleid inclusief Exotenbestrijding (afstemming met provincie)
  • Actualiseren agrarische structuurvisie
Deze pagina is gebouwd op 11/22/2022 15:59:44 met de export van 11/22/2022 15:46:33