P3 Bestuur en middelen

Belangrijkste resultaten

Wat gaan we daarvoor doen ?

Belangrijkste resultaten 2023

1.1 Onderzoek structureel klanttevredenheidsonderzoek
1.2 Optimalisatie KCC bezoek
1.3 Bereikbaarheidsmeting gemeente
1.4 Behoeftepeiling gemeentelijke producten en diensten
1.5 Beleidsnota Dienstverlening en uitvoeringsplannen
1.6 Kanaalstrategie en doorontwikkeling social media gemeente
1.7 Vergunningscheck verder uitgebouwd
3.1 Nota Samenwerkingsverbanden actualiseren
3.2 Vastgoed verhuur kostendekkend en marktconform
4.1 Vastgoed- en accommodatiebeleid
4.2 Grondbeleid en grondprijsbrief
6.1 Verduurzaming integreren in beheerplan vastgoed

Projecten en investeringen
2.1 Verbeterde arbeidsomstandigheden thuiswerken
5.1 Renovatie interieur De Paauw t.b.v. goede werkomgeving bestuur en (deel) organisatie in gang zetten

Toelichting

Onderzoek structureel klanttevredenheidsonderzoek
Een onderzoek wordt uitgevoerd om te bezien of een structureel klanttevredenheidsonderzoek mogelijk is. Digitale feedback geven is al mogelijk, tevredenheid uitvragen naar telefonisch contact is mogelijk maar doen we nog niet en eerder is ook het contact aan de balie beoordeeld. Onderzoek moet uitwijzen wat een goede manier is om de tevredenheid in kaart te brengen.

Optimalisatie KCC bezoek
Op dit moment is het zo dat een deel van de inwoners niet komt opdagen op afspraken (de no-show ligt iets boven de 10%). Een deel komt te laat of te vroeg (ook rond de 10%) en een deel heeft niet de benodigde spullen bij zich (ook rond de 10%). Middels een bewustwordingscampagne is het de bedoeling hiervoor aandacht te vragen zodat het proces soepeler verloopt want nu loopt dit in 1/3 e van de gevallen niet zoals beoogd.

Bereikbaarheidsmeting gemeente
Afgelopen jaar is de bereikbaarheid gemeten door een onderzoeksbureau van het centrale nummer, de eenheden en ook de rechtstreekse bereikbaarheid van medewerkers. Hier zijn verbeteringen mogelijk waardoor het callcenter makkelijker medewerkers kan bereiken en zij geen belnotities hoeven achter te laten. Het terugbellen van inwoners kan in ieder geval ook een stuk beter.   

Behoeftepeiling gemeentelijke producten en diensten
Het is belangrijk om te weten welke producten en diensten volgens de inwoners extra aandacht verdienen. Hierover is al informatie opgehaald in het 'Waarstaatjegemeente'-onderzoek. Zo blijken onderwerpen als toezicht en handhaving, het nakomen van beloftes (zoals terugbellen) en participatie grote impact te hebben op de ervaring van inwoners . We werken al met toptaken. Aan formulieren die het meest gebruikt worden wordt de meeste aandacht besteed. Een behoeftepeiling kan verband houden met structureel klanttevredenheidsonderzoek als een klantenpanel hieraan zou bijdragen.

Beleidsnota Dienstverlening en uitvoeringsplannen
In 2023 wordt een nieuwe beleidsnota Dienstverlening voorgelegd aan de raad, voorzien van uitvoeringsplannen voor de komende jaren.

Kanaalstrategie en doorontwikkeling social media gemeente
Het inzetten van social media voor gemeentelijke communicatie en participatie wordt al ingezet, maar dit kan optimaler. Een visie hierop is in ontwikkeling zodat de boodschap de keuze van het kanaal bepaalt (kanaalstrategie).

Vergunningscheck verder uitgebouwd
De vergunningscheck zal in 2022 in lijn worden gebracht met de minimale vereisten van de Omgevingswet, maar zal in 2023 mede in het kader van de dienstverlening verder worden ontwikkeld. De dienstverlening wordt verhoogd als inwoners en ondernemers via het digitale kanaal al 24/7 eenduidig inzicht kunnen krijgen of er wel of geen vergunning nodig is voor een bepaalde activiteit.

Nota Samenwerkingsverbanden actualiseren
Sturing op GR-en is van belang om in control te blijven ten aanzien van de financiën, maar ook ten aanzien van producten van de GR-en. De rol van de raad bij GR-en is, onder invloed van wet- en regelgeving, recentelijk nog gewijzigd. Actualisatie van de Nota Samenwerkingsverbanden en daarbij een (beperkte) evaluatie van deelname aan de huidige GR-en is passend bij het aantreden van een nieuwe raad.

Vastgoed verhuur kostendekkend en marktconform
Het gemeentelijk vastgoed, panden en gronden, kostendekkend en marktconform verhuren is een grote opgave. De raad heeft hiervoor al middelen ter beschikking gesteld in 2022. Het vraagt echter ook in 2023 veel inzet om dit te realiseren. Heroverwegen van beleid is noodzakelijk, alvorens tot invoering overgegaan kan worden.

Vastgoed- en accommodatiebeleid
Met het vaststellen van vastgoed- en accommodatiebeleid legt de raad haar kaders vast voor een hoeveelheid van uitvoerende taken op het gebied van het gemeentelijk vastgoed. Verhuur, verkoop, opstellen en bijstellen beheer- en onderhoudsplannen, verduurzamen etc. moeten zich baseren op de visie op het gemeentelijk vastgoed. Dit kader is dus van groot belang om deze gericht voor te bereiden en uit te voeren.

Grondbeleid en grondprijsbrief
Het grondbeleid en de grondprijsbrief zijn toe aan actualisatie. Nieuwe ontwikkelingen, zoals de Omgevingswet en het Didam-arrest kunnen meegenomen worden in het grondbeleid.

Verduurzaming integreren in beheerplan vastgoed
Er is de afgelopen periode ervaring opgedaan met het verduurzamen van een drietal gemeentelijke panden. Op basis van deze ervaring en het op te stellen vastgoedbeleid kan gewerkt worden aan een passende set van verduurzamingsmaatregelen, die aansluiten bij het beheerplan voor het vastgoed.

Deze pagina is gebouwd op 11/22/2022 15:59:44 met de export van 11/22/2022 15:46:33