P3 Bestuur en middelen

Projecten en investeringen

In gang zetten renovatie interieur De Paauw t.b.v. goede werkomgeving bestuur en (deel) organisatie

De Paauw
Met het project De Paauw willen we het volgende bereiken:

  • De renovatie en een goede werkomgeving voor het bestuur en de organisatie;
  • Herstel van de kwaliteiten van raadhuis De Paauw als icoon van Wassenaar;
  • Een zorgvuldige kostenbeheersing.

Voor de noodzakelijke renovatie van het interieur van De Paauw en om het pand geschikt te maken voor het bestuurscentrum wordt in 2023 een ontwerp uitgewerkt. Vervolgens wordt vergunning aangevraagd. Het huisvestingsplan en de restauratievisie zijn de onderleggers voor het ontwerp. Als vergunning is verleend volgt in de zomer van 2024 de verhuizing en vervolgens de renovatie waarvoor een krediet is verleend van € 12,23 miljoen. Daarin zijn ook de kosten voor professioneel management opgenomen. Zij zal de vergunningaanvraag en de aanbesteding voorbereiden en de directie op de uitvoering op zich nemen. Maandelijks, vanaf start besteding in 2024, wordt de raad in kennis gesteld van de financiële stand van zaken van dit krediet. Op basis van de uitgevoerde subsidiescan worden door zowel gemeente als de stichting Pavonis inspanningen verricht ten behoeve van subsidies en bijdragen. De renovatie zal drie jaar in beslag nemen en vanaf 2027 zit het bestuurscentrum in De Paauw.
Zowel de financiën als de planning zijn risicovolle zaken bij een dergelijk grootschalige aanpak van een monumentaal pand. Een hele zorgvuldige voorbereiding moet voorkomen dat er verrassingen ontstaan. Met de directiebegroting en aanbesteding komen in 2023 de financiële gevolgen heel concreet in beeld. De raad heeft aangegeven dat de investering wordt gezien als medebepalend voor de mate van restauratie. De mate van restauratie wordt tevens bepaald door de vergunbaarheid van de geplande ingreep.
In de eerste helft van 2024 moet er een vergunning zijn op basis van het ontwerp, moet de aanbesteding zijn doorlopen en is de aanneemsom bekend. Tevens zijn subsidies aangevraagd en waar mogelijk toegekend.   

Gemeentewinkel en -werf
Ingezet wordt op laagdrempelig, makkelijk en snel contact met de gemeente. Daarbij is het van belang om ook het fysieke contact met de gemeente, in de vorm van een gemeentewinkel voor de baliefuncties, te onderzoeken en te verbeteren. Naast De Paauw zijn nog twee locaties nodig om de organisatie te huisvesten.
Een gemeentewinkel voorziet in de baliefuncties van de gemeente en bevindt zich op een goed bereikbare plaats, bij voorkeur in of rond het centrum van Wassenaar. De nieuwe gemeentewerf is de basis voor de buitendienst en ligt zo centraal mogelijk maar is vooral goed ontsloten. In 2023 wordt aan de raad een voorstel voorgelegd waarin de mogelijkheden voor de winkel en de werf zijn uitgewerkt en waarin de consequenties van de verschillende opties zijn opgenomen. Op basis van het voorstel wordt in 2023 een keuze gemaakt.

Warenar
Beoogd is het gebouw eind 2022 te verkopen aan de parochie, die vervolgens samen met Stichting Beheer Warenar en een ontwikkelaar de door de raad gestelde doelen en kaders realiseert, zoals behoud van de culturele en maatschappelijke functies. Mocht dit niet lukken dan zal een alternatieve aanwending onderzocht moeten worden. De gemeente financiert de kosten het voortraject voor in de veronderstelling dat een latere anterieure overeenkomst voor dekking zal zorgen (voorjaarsnota 2022).

Verbeterde arbeidsomstandigheden thuiswerken
Omdat we inzetten op het laten uitvoeren van de kerntaken van de gemeente door medewerkers in vaste dienst zetten we in op:

  • het invullen van vacatures;
  • opgebouwde kennis wordt behouden voor de gemeente Wassenaar;
  • medewerkers blijven langjarig werken voor de gemeente Wassenaar;
  • investeringen in de samenwerkingsrelaties gaan niet verloren;
  • hoge lasten ten gevolge van externe inhuur worden beperkt.

Mede daarom wordt ingezet op het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in verband met het thuiswerken. Voor min of meer verplicht (deels) thuiswerken, het 'Nieuwe Werken' en werken met ZZP’ers geldt ook de Arbeidsomstandighedenwet. Voor thuiswerken en telewerken gelden wel wat soepelere Arboregels dan voor de werkplek op de standplaats van de eigen organisatie. Wel geldt dat de werkgever moet zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden voor zijn werknemers. Dat is in de wet vastgelegd als zorgplicht. Kosten daarvan in materiële zin (structurele kosten met een afschrijving van 5 jaar) zijn globaal berekend en komen voor 2023 tot een investering van naar verwachting € 150.000. Daarnaast is er een jaarlijks bedrag van € 25.000 beschikbaar voor beheer en onderhoud (reparatie, opslag) en met name voor extra activiteiten op het gebied van sociale cohesie.

Deze pagina is gebouwd op 11/22/2022 15:59:44 met de export van 11/22/2022 15:46:33