Investeringen
Tabel 5.2 - Investeringen P5 Natuur, Klimaat en Mobiliteit
Reeds beschikbaar gestelde lopende investeringen | |
Vervanging Hofcampbrug | 650.000 |
---|---|
Prinsenweg | 1.390.000 |
Havenkade | 2.717.000 |
Reeds in het meerjarenbeeld opgenomen investeringen | ||||
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Tractie | 0 | 200.000 | ||
Uitvoering Beeldkwaliteitsplan | 2.315.000 | |||
Totaal | 0 | 2.515.000 | 0 | 0 |
Nog beschikbaar te stellen investeringen (meestal onderdeel van beheerplannen, kapitaallasten reeds opgenomen in de begroting)
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Rijksdorp | 1.500.000 | |||
Wassenaarse Slag | 1.700.000 | |||
Hofcampweg tussen rotonde en Burmanlaan | 150.000 | |||
Hofcampweg | 220.000 | |||
Burmanlaan | 440.000 | |||
Oostdorp | 90.000 | 350.000 | ||
Verlagen maximum snelheid naar 30 km | 750.000 | 1.500.000 | 1.500.000 | 1.500.000 |
Investeringen bruggen (beheerplan) | 85.000 | 95.000 | 105.000 | 120.000 |
Snelheidsmeters en snelheidsdisplays | 42.000 | |||
Doseerverkeerslichten sluipverkeer | 50.000 | 450.000 | ||
Cyclische investering in wegen | 0 | 600.000 | 600.000 | 600.000 |
Venstertijden vrachtverkeer | 0 | 500.000 | ||
Tractie | 0 | 0 | 686.600 | 88.600 |
Vervanging waterb.kunstwerken(beheerplan) | 30.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
Aanv verkeersmaatregelen groene zone | 50.000 | 0 | 0 | 0 |
Vervanging Hofcampbrug (aanvulling) | 65.000 | 0 | 0 | 0 |
Prinsenweg (aanvulling) | 610.000 | |||
Havenkade (aanvulling) | 1.430.000 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 6.602.000 | 4.140.000 | 2.926.600 | 2.343.600 |
Programma
Tabel 5.3 - Baten en lasten P5 Natuur, Klimaat en Mobiliteit
Programma: P5 Natuur, klimaat en Mobiliteit | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) bedragen x € 1.000 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Baten | 9.788 | 10.460 | 11.237 | 11.348 | 11.521 | 11.521 |
Lasten | -15.461 | -17.447 | -17.233 | -17.454 | -17.655 | -17.804 |
Saldo van baten en lasten | -5.673 | -6.987 | -5.996 | -6.106 | -6.134 | -6.282 |
Onttrekking reserves | 792 | 934 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging reserves | -26 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | 766 | 934 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamde resultaat | -4.907 | -6.053 | -5.996 | -6.106 | -6.134 | -6.282 |
Verhogen onderhoudsniveau openbare ruimte (lasten € 375.000 in 2023 en vanaf 2024 € 750.000 structureel)
In het Coalitie-akkoord is de ambitie neergelegd om het onderhoudsniveau van de openbare ruimte naar onderhoudsniveau A te brengen. Hiervoor is structureel jaarlijks € 750.000 beschikbaar gesteld. In 2023 is er sprake van een opbouw naar 2024, waaronder het aantrekken van medewerkers die in de loop van 2023 zullen starten, waardoor in 2023 minder budget benodigd is.
Reguleren vrachtverkeer (lasten € 50.000 structureel)
Voor het reguleren van vrachtverkeer is het nodig om een camerasysteem voor controle te installeren. Het is mogelijk om te kiezen voor een eenvoudiger systeem met bebording, maar de handhaving wordt in dat geval erg lastig en het maatschappelijke effect is minimaal. De voorbereiding staat nu geboekt voor 2023 en de uitvoering voor 2024. Hier is jaarlijks beheer en onderhoud aan gekoppeld.
Ontwikkelen parkeerbeleid (lasten € 60.000 in 2023)
Voor het ontwikkelen van het parkeerbeleid is in 2023 extra ambtelijke capaciteit nodig. Hiervoor wordt
€ 60.000 beschikbaar gesteld.
Verhoging toeristenbelasting (baten € 1.200.000 structureel)
Om de extra uitgaven als gevolg van het in het Coalitieakkoord opgenomen nieuwe beleid te kunnen dekken en om de toeristenstroom beter te reguleren zullen de tarieven voor de toeristenbelasting met ingang van 2023 worden verhoogd. Dit levert een structurele extra opbrengst op van € 1.200.000. De hoogte van het tarief dat toeristen zullen gaan betalen, moet nog worden vastgesteld. Wij vinden het belangrijk om de ondernemers bij deze wijziging te betrekken. Zij kunnen immers als beste aangeven hoeveel toeristen worden verwacht en welk tarief en aanvullende maatregelen nodig zijn om tot deze extra opbrengst te komen.
Nachtregister, druktemonitor (lasten € 39.000, waarvan € 24.000 structureel)
Het invoeren van een druktemonitor en een digitaal nachtregister leveren meer inzicht op in de verblijven bij accommodaties en in de stroom van toeristen en bezoekers.
Onderzoek tariefdifferentiatie afval (lasten € 50.000 structureel)
We gaan onderzoek doen naar de mogelijkheden tot tariefdifferentiatie om te komen tot een rechtvaardigere verdeling van de kosten. Het onderzoek betreft enerzijds de juridische (on)mogelijkheden en anderzijds de doorrekening van de kosten over de verschillende locaties.
Verbeteren verkeersveiligheid (lasten € 50.000 structureel)
Voor het verminderen van de interne autoverplaatsingen en het verbeteren van de verkeersveiligheid in Wassenaar worden diverse maatregelen getroffen.
Laadpalen elektrische fietsen (lasten € 10.000 in 2023)
Op doorgaande fietsroutes worden laadpalen geplaatst.
Onttrekking reserves
In 2023 zijn op dit moment in afwijking tot 2022 geen reserve-onttrekkingen voorzien.